onsdag 11 januari 2012

Snabb Tutorial - Enkel Åkpåse

Tutorial Åk/Sov-påse

Sydde ju en åkpåse igår kväll till Joels vagn och la ut en bild på FB, då blev det tal om att jag skulle rita en skiss. Så här kommer den, jag hoppas att ni förstår litegrann ialla fall: 






Så här gjorde jag (tidsåtgång, ca 2h):

1. Klipp ut 2 bitar tyg  (valfritt, jag tog bomullsväv/lakan) enligt formen ovan.
Den rundade  delen upptill klippte jag på frihand. Vek tyget dubbelt å klippte för att få någorlunda likadana sidor.
Och klipp ut en likadan form av ett täcke eller fleecefilt, välj det du vill ha som "foder".



2. Sicksacka ihop innertyget och täcket runtom.


3. Lägg yttertygets räta mot innertygets räta och sy ihop från nedre hörnet och upp/runt till  det andra nedre hörnet. Då har ni "botten" delen öppen.

4. Vänd allt rätt väg och sy en stickning längs den översta delen (jag hoppade över stickningen på sidorna för där ska ändå kardborre sys fast)



5. Vik "A" mot "A" och sy ihop dessa (räta mot räta såklart!)  


6. Sy en sida i taget och lägg "B" mot "B" och sy sedan den andra sidan av "B" mot "B". Då ska det bli en ca 4-5 cm bred överlappning nedtill och du har just sytt ihop fot-delen på påsen. 


7. Innan jag sydde "C" så sydde jag fast kardborre på yttersidan på den kant som ligger under i omlott och på innersidan på den kant som ligger över i omlotten. (Men jag lämnade ca 10cm utan kardborre upptill för att min son gillar inte när det blir tajt runt huvudet/halsen.)


8. Sy "C" mot "C", ca 20-30cm, beror helt på hur lång "fot-påse" ni önskar. Jag sydde bara med 3 tvärgående sömmar med lämpligt avstånd tvärs över omlotten.  


9. Lägg åkpåsen i vagnen och måtta ut var hålen för selen ska vara och sy knapphål för dessa. Jag fick sy två långa knapphål bredvid varandra för att få igenom selen, ca 7cm.
KLAR!!   :-)  



ÅÅÅÅÅH!!  Fattar ni något alls vad jag menar?? Hoppas det! Annars så får ni väl fråga!

Så här blev min åk/sov-påse!  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Era kommentarer är alltid uppskattade! De får mig att vilja fortsätta att skapa!
Jag ska försöka att svara på alla era kommentarer, på ett eller annat vis! Tack för att just du kikade in!