fredag 17 december 2010

Så mycket billigare!

Mammaledig = "penga-ledig" :(

Dels av den anledningen och dels för att jag tycker att det är trivsamt och mycket godare har jag börjat baka ganska mycket matbröd själv. Och väljer man att baka med bakpulver och/eller bikarbonat så går det fort dessutom, ingen jäsning behövs!

Här är ett "grund" recept som jag brukar använda för limpa:

* 9dl rågsikt
* 5dl jogurt eller fil
* ½ - 1 dl sirap
* 1½ - 2 msk bakpulver
* 1 tsk salt

Rör ihop de "blöta" ingredienserna för sig och de torra för sig och blanda sedan ihop smeten/degen och klicka ut i en 1½liters avlång bakform (det kan vara en bra ide att smörja och ströa formen, då släpper brödet lätt ur när det är klart).
Grädda i 200grader.

Tyvärr vet jag inte riktigt hur länge jag brukar ha brödet inne eftersom jag alltid provar med sticka. Men på de flesta recept man läser så står det ca 60minuter, det tycker jag har varit för länge och brödet blivit torrt, så ca 45mi
nuter kanske.

För att variera brödet så kan man byta ut lite av jogurten/filen mot lite apelsinjuice eller ta i ca 1dl lingonsylt eller tillsätta 2msk brödkrydda (finns färdiga kryddpåsar) eller byta ut lite av mjölet mot tex rågkross, grahamsmjöl, vetekross och/eller havregryn. Självklart kan man även tillsätta torkad frukt, nötter och solrosfrön om man vill!

Och för er som är intresserade så räknade jag lite på priset för hembakat matbröd, men räknade inte med kostnaden för elförbrukningen. ;)

Inköpspriset för råvarorna till limpan är ca 17kr och den väger när den är klar ca 1,3kg. Det ger ett kg pris på ca 13kr/kg! Och som jämförelse så kostar en Skogaholmslimpa ca 32kr/kg!!! :O

Så mycket billigare!


Idag blev det en limpa med russin och päron/vanilj jogurt - mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Era kommentarer är alltid uppskattade! De får mig att vilja fortsätta att skapa!
Jag ska försöka att svara på alla era kommentarer, på ett eller annat vis! Tack för att just du kikade in!