onsdag 22 december 2010

God Jul!

Dan före dan före Dopparedan!

Imorgon åker vi bort för att fira jul nere hos min svägerska i Fogdö, Strängnäs. Det ska blir så mysigt!
Dom bor i ett väldigt fint hus som de renoverat i lite gammeldags stil. I år blir vi en hel drös då alla syskon åker ner också, närmare 12-14st tror jag. Ska blir så mysigt, elda i öppenspisen, umgås och äta god mat hela helgen!

På juldagen kommer det lite mer folk och då ska vi ha presentleken, den leken är ju TOKROLIG (än fast man är vuxen)! Tror att jag har lyckats med presenterna i år! *hihi*

Här hemma har vi skippat att ha en stor gran då vi ändå inte ska vara hemma, utan vi nöjer oss med en gran på Neos rum. Ganska mysigt att ha en liten gran på rummet. Neo fick hjälp av en kompis att klä den, men jag fick sätta fast ljusslingan, det var för svårt sa dom! Sötisar där!

Det finns vissa saker som jag måste ha på mitt julbord och en av de är ett supergott matbröd med frukt och nötter. Ett ganska mastigt bröd (och inte så billigt heller) men ack så gott! 

Här är receptet - baka å njut!


Festbröd med frukt och nötter

Ingredienser

13 dl vetemjöl special
4 dl fint rågmjöl
½ dl vit baksirap
1 msk salt
50 g smör
1 flaska ( 33 cl) porter
2 dl vatten
1 paket ( 50 g) jäst för söta degar
250 g hackade fikon
250 g hackade aprikoser
100 g russin
200 g hela hasselnötkärnor
150 g hela (eller delade) valnötkärnor

Gör så här

Häll det mesta av vetemjölet, rågmjöl, smöret i klickar, sirap och salt i matberedarens bunke. Smula i jästen.

Värm porter och vatten till fingervarmt, 37°. Häll vätskan över mjölblandningen och bearbeta degen kraftigt till blank och smidig. Knåda in frukt och nötter. Låt jäsa under lock eller bakduk ca en timme.

Smörj tre avlånga formar (1 1/2 liter vardera). Forma degen till tre limpor och lägg i formarna. Låt jäsa under duk ytterligare ca 40 minuter. Värm ugnen till 250°.

Sätt in plåten i nedre delen av ugnen. Sänk temperaturen till 200° och grädda ca 50 minuter.
Låt kallna under duk på galler.








Med detta recept vill jag önska alla en
 

God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Era kommentarer är alltid uppskattade! De får mig att vilja fortsätta att skapa!
Jag ska försöka att svara på alla era kommentarer, på ett eller annat vis! Tack för att just du kikade in!